WordPress-support och underhåll

WordPress-support

Om du tecknar ett supportavtal med mig så får du förutom ett fast antal timmar underhåll varje vecka även tillgång till att få support om du fastnar via mail eller telefon. Det är skönt att veta att det finns någon man kan prata med direkt om något går fel. Om det skulle behövas tar jag kontakten med ditt webbhotell så du kan fortsätta fokusera på din kärnverksamhet och slipper sitta i kö.

Backup och återställningar för din WordPress-sida

Plötsligt är olyckan framme, du kanske råkar ta bort något inlägg permanent eller så börjar ett plugin krångla och ger din sida felmeddelanden eller försämrar upplevelsen av den som admin eller besökare.

Sådana här tillfällen skulle det väldigt bra att ha tillgång till backups och vara tidigt ute med att upptäcka om sidan gått ner eller har börjat fungera dåligt, lokalisera problemet och lösa det.

I mina avtal ingår automatiska schemalagda backups av hela WordPress-hemsidans filer och databas enligt en överenskommen tidsintervall och till en säker plats i molnet du kan komma åt dem från, till exempel Dropbox eller Google Drive. Behöver du hjälp att återställa filer eller databas så hjälper jag dig självklart med det också.

Löpande underhåll av din WordPress-hemsida

Uppdateringar av WordPress och plugin

Kontinuerliga uppdateringar av själva WordPress-kärnan och dina plugins till senaste versionen för att täppa igen potentiella säkerhetshål och hålla allt snabbt och modernt. Detta är oftast rätt enkelt och smärtfritt att göra själv, men ibland kan någon utvecklare ha gjort en miss med en uppdatering av ett plugin vilket kan få din sida att krångla.

Ibland kan nya uppdateringar av WordPress eller plugin inte fungera så bra med ditt tema då designern av det inte hunnit eller tänkt göra det kompatibelt med de förändringar som uppdateringarna för med sig. Då är det bra att ha en backup tagen innan och kännedom om kan ställa till med problem innan man sätter igång, något som du nog inte vill lägga så mycket tid på om att uppdatera hemsidan inte är ditt huvudfokus i verksamheten.

En del större uppdateringar av WordPress och plugin som WooCommerce, betalningsmoduler och liknande kan vara bra att testa i en klonad utvecklingsmiljö av den riktiga hemsidan innan man uppdaterar den riktiga sidan så att inte ditt företags besökare får bli ofrivilliga betatestare. Detta är något jag gör som standard för mina kunder och testar så att alla system forfarande fungerar med varandra som de ska efter uppdateringen är utförd.

Kontroll av hastighet och funktionalitet

Allt eftersom en WordPres-hemsida växer med material så ökar den i storlek i form av filer och databas-tabeller på servern vilket med tiden kan göra sidan mer långsam för både administratörerna och besökarna. I samband med att jag utför uppdateringar så håller jag även koll på sidans hastighet med hjälp av olika bra verktyg. Det kanske finns något plugin som inte behöver vara aktiverat längre eller något script som fastnar och blockerar resten av sidan att ladda en stund?

Uppgraderad brandvägg med automatiska genomsökningar

I mina supportavtal så ingår även en köpt version av brandvägg för WordPress som jag ställer in för att utföra automatiska, schemalagda genomsökningar av hemsidans filer, likt ett antivirusprogram i din dator. Med den köpta licensen så ingår även support hos skaparna av brandväggen vilket är användbart om sidan mot all förmodan skulle få infekterade filer eller ett intrång.

Bevakning av upptid för din WordPress-hemsida

Får du ett mail av en kund som säger att hon eller han inte har kunnat nå hemsidan på hela dagen och det är först nu du upptäcker att den är nere?

Bli meddelad så fort sidan gå ner via mail och/eller SMS och få snabbt hjälp av mig med att lokalisera och försöka lösa problemet. Beror det på ditt webbhotell, har sidan blivit attackerad eller har något i koden fått det att sluta fungera?

Kontakta mig om underhåll och support för WordPress!

    Jag är särskilt intresserad av: